torsdag 7. april 2011

Utvendig maling!

Hele sommeren 2007 skrapte og malte vi fasaden mot syd og i 2008 mot vest.
Det er en dritt jobb og veldig, veldig kjedelig og slitsomt.Vinduene var vi ferdige med, så det var bare veggene og vindusomrammningene som skulle skrapes og males.
Her er jeg i stilaset og maler. Linoljemaling er det eneste som duger på gamle hus og det bruker vi.
Fire ulike farger har vi på huset. To ulike rundt vinduene og pynt, en på huset og en på undersiden av taket.
Egentlig har jeg høydeskrekk, så dette er imponerende. Stilaset er satt i spenn så det var ingen vibrasjoner, ellers hadde jeg aldri gjort dette!
Det var en kjempejobb! Og mye skryt av folk som synes dette var bra, det er særlig fint på vinterstid.
Men fint ble det!
Huset er malt i en tradisjonell fargesetting fra år 1900.
Fargene på huset er brent umbra på veggene og dempet umbra under takutstikket.
Vindusomramningene er i mørkebrunt og brent umbra. Vinduene er nå hvite, men de var også brune ser vi på bilder fra gamle dager.

Historisk sett var det veldig fint å male huset  hvit på denne tiden, fordi hvit maling var dyrt.
Men, ca 1920 ble den hvite malingen fremstilt mere moderne og malingen ble billigere. Da kunne alle male husene sine hvite og det gjøres stort sett enda. Men vi synes det er mye finere med farger på huset.
Dette er tidlig sveitserstil hus.

Nå står den uferdige delen og griner mot en.
Men nå er snart tegningene klare og inngangsparti blir det nok i sommer om vi får det godkjent.

2 kommentarer:

  1. For en jobb! Fint avstemte farger dere fant.
    Var det farger huset hadde hatt før, eller valgte dere fritt?

    Jeg er så pysete at jeg bare står på nederste plan på stillaset når vi maler huset.

    SvarSlett
  2. Hei! Svaret har jeg lagt inn i teksten over:)

    SvarSlett

Har du lyst til å skrive kommentarer er det veldig hyggelig. Har du ikke googel konto går du bare til kommenter som: anonym og skriver det du vil, med hilsen "navnet ditt" og send. Det er hyggelig å få respons for meg på det jeg legger ut!